Thursday, February 1, 2018

KEIBUBAPAAN: TIPS PILIH TADIKA UNTUK ANAK

Assalamualaikum dan selamat pagiπŸ˜‰

Hari ni hari pertama Amanda mula bersekolah di Tadika On Pong. Lepas sebulan Amanda rehat, mom ambik keputusan, untuk hantar ke sekolah aliran Cina. 

Sebelum ni plan nak hantar Khalifah Model School (KMS), oh my dream school.. haha. Mom yang mengidam sekolah tu sebenarnya. 

MACAM MANA BUAT KEPUTUSAN NAK SEKOLAH CINA?

Dari KMS, jauh melencong dah kenapa?

Ok pertama sekali, kalau nak teruskan sekolah Amanda di KMS, Amanda boleh je terus sekolah di Brainy Bunch Islamic Montessori (BBIM), aliran kat sana sesuai untuk teruskan di KMS. 

Yang mana benda apa yang mereka belajar, sangat bagus untuk long term, membentuk peribadi dan khalifah, bukan terlalu fokus kepada akademik. Tapi sebab buat masa sekarang, mom dah kena buat keputusan, sebab Amanda dah 5 tahun. 

Tak ada fikir dulu atau kemudian, sekarang jugak kena buat keputusan. Lepas fikir, tengok orang, buat research, observe, tertarik juga dengan cara usahawan negara, Dato’ Dr Sheikh Muszaphar Shukor, yang sekolahkan anak beliau di sekolah aliran Cina. Mom memang peniru bersiri😝

Banyak belajar dari beliau, especially on parenting issues, spending time with kids  


Cuba tengok jadual Bella and Tasha, perghhh, memang hectic tapi anak-anak kan memang masa ni nak bagi dia serap

Yes! Dapat idea nak sekolahkan Amanda di sekolah Cina, maksudnya sekarang Amanda dah kena masuk sekolah Cina, kalau nak tunggu 6 tahun lambat sangat. Bermula pencarian sekolah untuk Amanda..

PENCARIAN TASKA/TADIKA/PRA SEKOLAH CINA SEKITAR AMPANG, KUALA LUMPUR

Bermula seisi google, nak tanya siapa lagi kan, mana ada adik beradik Nina sekolah Cina pun. In fact, Nina memang tak pernah fikir sebelum ni nak masukkan Amanda ke sekolah Cina sehinggalah Nina tertarik dengan Bella dan Tasha , yang seawal 5 tahun dah di train.

Nina kena cari tadika Cina untuk Amanda, tapi pilihan pertama Nina, ialah pra sekolah Cina. Tak banyak lepas tu kena research sendiri, sebab tak tahu macam mana nak cari🀧

Bermula dengan SRJK (C) Tsun Jin, paling dekat dengan area rumah Abah Nina, so senang. Dekat Taman Maluri je, masuk pejabat tanya pasal pra sekolah, memang tak ada.

Katanya, ada 1 je kalau area KL ni yang ada pra sekolah, SRJK (C) Kung Min, sini je yang ada pra sekolah. Bila telefon pejabat, sekolah cakap dah tutup, semua kena buat online. Dah terlambat untuk 5 tahun. Tapi korang yang belum 5 tahun, bersedia 1 MAC nanti register online untuk kemasukan tahun 2019😁


1 Mac nanti apply darjah 1 SRJK (C) On Pong untuk Amanda

Anak 6 tahun pun boleh apply, tapi kena online jugak.

Kami okay sebab tu bukan pilihan kami jugak, jauh dari rumah sendiri di Pandan Indah, dan rumah keluarga di Desa Pandan. 

Kalau sekolah Cina lain yang tak ada pra sekolah Cina, kena masuk tadika swasta dulu. Jadi, dari google Nina jumpa SRJK (C) On Pong dekat Ampang. Siap ada tadika! Okay then this is it! 


Sama kawasan dengan sekolah rendah, macam pra sekolah tapi sebenarnya swasta

Terus call pejabat, ‘ada satu kekosongan’ , Alhamdulillah! Memang rezeki Amanda. Sebab sekolah Cina diorang ada quota untuk Melayu Islam, 5 orang saja katanya. Kami terus ke sekolah tu, tadika tu dalam sekolah rendah, tapi bukan kerajaan punya.

Yang bestnya, anak yang tadika di On Pong, akan diberi keutamaan untuk teruskan darjah 1 di SRJK (C) On Pong, tapi mesti kena isi online jugak. Bersedia saja 1 Mac, jangan sampai lupa🀭

TADIKA ON PONG 

Alhamdulillah, ALLAH swt mudahkan. 30hb Januari kami siap register, yuran sebanyak RM800 , bulanan RM150.

Yuran dah termasuk 2 pasang uniform, 1 pasang baju sukan, dan buku sekolah.

2 pasang uniform


1 pasang baju sukan setiap Jumaat

Jumpa guru kelas, dan mereka sangat minta kerjasama untuk pantau anak supaya siapkan homework. Kami faham, ye la bayangkan ta ada basic, dan kami pun memang tak pandai, sendiri punya ingat la kan. 

Kena kerja kuat sama-sama dengan Amanda, mom anggap mom boleh sama belajar dengan Amanda, sama-sama kita pandai Cina ok😁

Good luck sayang! Tak sabar nak tau apa feedback Amanda untuk hari pertama niπŸ˜†

Sincerely, 

Nina Salleh

3 comments:

Mieyza Alias said...

salam..bley tau x macam mana dgn perkembangan anak sek cina? ok x?

Unknown said...

Di Kuala Besut Terengganu ada tak taska cina?

Mahyuddin said...

Sy stay keramat, agak susah nak cari tadika jenis cina utk anak..